Deskové hry

Na doporučení logopedky jsme v posledních týdnech a měsících obrátili svou pozornost od nových slov k používání správné osoby v mluvě, navazování očního kontaktu, sdílené pozornosti a rozvoji sociálních dovedností.

Aktivní nácvik používání správné osoby v mluvě byl nutný proto, že dcerka od chvíle, kdy začala s prvními pokusy mluvit česky, používala namísto první osoby (já) osobu druhou (echolálické ty) nebo třetí (ona).

Skvěle nám posloužily dvě deskové hry - Opičky (zapůjčené nám paní logopedkou) a Pojď si hrát (zakoupené kdysi bez logopedických zámyslů). Obě mají jednoduchá pravidla (u Opiček se vytahují figurky opiček ze sáčku, Pojď si hrát je klasické Člověče, nezlob se s obrázky namísto teček na kostce) a skvěle posloužily našemu logopedickému tréninku.

V průběhu her samotných jsme s co největším nadšením v hlase komentovali každé losování opičky, hod kostkou či posun figurkou:
"Teď si vytáhneš opičku ty! - Vytáhla jsi žlutou, ta je pro mě!" "Teď hraji já! - Vytáhla jsem si červenou opičku, ta je pro Tebe!"
"Teď je na řadě tatínek! Tatínek hází kostkou - co hodil tatínek?" - "Deštník!" - "Ano, tatínek hodil deštník a pousouvá svojí figurku na deštník!" "Teď hrázíš kostkou ty! Co jsi hodila?" - "Kytičku!" - "Ano, hodila jsi kytičku, posouváš se na kytičku!" "Teď házím kostkou já! Podíváš se, co mi padlo, prosím?" - "Srdíčko!" - "Ano, hodila jsem srdíčko, posouvám svoji figurku na srdíčko! - Kdo hraje teď?"

Ach ano, znělo to navenek stejně bláznivě, jako to vyznívá z předchozích řádků. Ale svůj účel naše hraní splnilo - po týdnech a měsících hraní a nacvičování dnes dcerka použije v řeči nesprávnou osobu již jen výjimečně. (Stejně jako my. Nevím, kdy a odkud se tento nešvar vynořil, ale přistihuji při něm nejen sebe, ale i ostatní: "Co jsi to strejdovi přinesla?" namísto "Co jsi mi to přinesla?" Od chvíle, kdy nás na tuto nepřesnost logopedka upozornila, si dáváme pozor a vyplácí se to.)

Shrnuto a podtrženo: v duchu metody celkové fyzické odezvy jsme spojili pohyb (ukázání na toho z nás, kdo byl ve hře na řadě, vytažení a postavení opičky, hod kostkou a posunutí figurky po hracím plánu) a výrazně entusiastický tón řeči, navrch jsme přidali důsledné používání správných tvarů sloves (z naší strany) - a tato kombinace (opět) zafungovala.


Komentáře

Oblíbené příspěvky